Filtr neutralnie szary Hoya PROND EX 8 o średnicy 77mm o gęstości 0,9 nie wpływa na zabarwienie obrazu i zapewnia redukcję o 3 stopnie przesłony ilości światła docierającego do matrycy. Jest niezbędny do fotografowania jasnymi obiektywami przy szeroko otwartej przysłonie w ciągu dnia, co doskonale sprawdza się w portretach przy płytkiej głębi ostrości. Obiekt wydaje się ostry i wyraźny na miękkim, rozmytym tle. Inne polecane sceny to nocne szlaki, fajerwerki i błyskawice.
Filtry o neutralnej gęstości (ND) są jednymi z najbardziej pożądanych i podstawowych rodzajów filtrów fotograficznych z kilku powodów. Dla fotografów filtr ND oznacza precyzyjną kontrolę ilości światła przechodzącego przez obiektyw dla większej kreatywnej kontroli nad ekspozycją. Dla twórców treści wideo filtry ND pomagają w ustawieniu czasu otwarcia migawki tak, aby dopasować go do liczby klatek na sekundę przy jednoczesnym zachowaniu głębi ostrości materiału filmowego.
Wśród odmian filtrów ND od ND2 do ND1000, a nawet ND100000, można ogólnie sklasyfikować 3 podstawowe grupy:
-
Filtry o niewielkiej gęstości (ND2 - ND8) - Filtry o małej gęstości wydłużają czas otwarcia migawki w słoneczny dzień, aby umożliwić zmniejszenie głębi ostrości w bardzo jasnym świetle lub użycie szerszej przysłony. Filtry te są również niezbędne podczas fotografowania z jasnymi obiektywami, takimi jak np. F1.4 lub F1.2, przy szeroko otwartej przysłonie, aby uzyskać bardziej miękki efekt bokeh.
-
Filtry o średniej gęstości (ND16 - ND200) - Filtry o średniej gęstości pomogą zarejestrować rozmycie ruchu.
-
Filtry o dużej i bardzo dużej gęstości (ND500 - ND1000 / ND100000) - Bardziej kreatywne ujęcia, które opierają się na ekstremalnie długich czasach otwarcia migawki wymagają filtrów o dużej lub bardzo dużej gęstości. Filtry ND takie jak ND500 lub ND1000 pomogą uchwycić dramatyczny, nierealny świat fantazji, który nie jest widoczny dla ludzkiego oka.
HOYA oferuje własną, ekskluzywną i szeroką linię filtrów ND z serii PROND EX, przeznaczonych dla fotografów i filmowców. W filtrach PROND EX zastosowano przejrzyste szkło optyczne HOYA, które jest montowane w lekkiej i precyzyjnie wykonanej aluminiowej ramce. Ramka posiada przedni gwint filtrowy, dzięki czemu można do niej dołączyć dodatkowe filtry lub osłonę obiektywu.
Dzięki technologii ACCU-ND, która stawia filtry ND HOYA daleko przed innymi markami, w przypadku korzystania z filtrów PROND EX nie występuje efekt przesunięcia kolorów. Technologia ACCU-ND zapewnia równą redukcję światła w spektrum widzialnym i podczerwonym. Dzięki temu fotograf nie musi obawiać się problemów z przesunięciem kolorów w różnych warunkach zdjęciowych. Niepotrzebne jest również korygowanie balansu bieli w aparacie ani stosowanie dodatkowej obróbki cyfrowej zdjęć i filmów, by skorygować barwy obrazu, co często zdarza się przy użyciu tańszych filtrów szarych innych producentów.
Filtry ND są również niezastąpionym narzędziem podczas kręcenia filmów wideo. Przykładowo, podczas filmowania kamerą Sony w trybie "S-log", czułość ISO nie może być ustawiona poniżej 800. Aby zarejestrować naturalnie wyglądający w odbiorze ruch, zaleca się dostosowanie czasu otwarcia migawki do ustawienia klatek/szybkości. W ciągu dnia do uzyskania kinowej jakości niezbędny jest filtr Hoya PRO ND EX 8, PRO ND EX 64, PRO ND EX 1000 lub ich łączenie (np. PROND EX 8 + PROND EX 64).
Wybór filtrów ND zależy od intencji fotografa, który chce uzyskać pożądany efekt na zdjęciu. W przypadku, gdy efekt uzyskany przy użyciu pojedynczego filtra ND nie spełnia oczekiwań fotografa, przydatna może okazać się kombinacja filtrów PROND EX. Na przykład połączenie PROND EX 8 + PROND EX 64 zapewnia efekt równy filtrowi ND500, który może być wykorzystany do wyrażenia nierealnego, fantastycznego świata. Połączenie PROND EX 8 + PROND EX 1000 zapewnia efekt równy ND8000, co pozwoli na uchwycenie powierzchni Słońca bez prześwietlenia, z zachowaniem jednolitego koloru oraz uwidoczni ciemniejsze plamy na powierzchni naszej gwiazdy.